mandag den 6. marts 2017

Fantastiske skabninger og hvor de findes - Filmmanuskriptet







Fantastiske skabninger og hvor de findes - Filmmanuskriptet

Forfatter: J.K. Rowling
Originalsprog: Engelsk, Fantastic Beasts and Where to Find Them: The Original Screenplay
Serie: #1
Genre: Fantasy, filmmanus
Målgruppe: Unge og opefter
Udgiver: Gyldendal

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret


Da magizoologen Newt Scamander ankommer til New York, har han i sinde at gøre sit ophold så kort som muligt. Men da han mister sin magiske kuffert, og nogle af hans fantastiske skabninger undslipper, medfører det store problemer for alle …



Shit jeg nød den her bog. Det var helt vildt. Under læsning havde jeg hele tiden filmen kørende for mit indre. Jeg så (i slørret udgave desværre - gid jeg havde fotografisk hukommelse) de smukke scener fra filmatiseringen igen. Jeg blev henført af Niffleren og alle de andre fantastiske skabninger igen. Jeg blev endnu engang forelsket i Jacob og Queenie.

Det er enormt hvor meget info der bliver presset ned i så små sider og ind i selve filmen. J.K. Rowling får både skabt en ny og spændende verden, unikke karakterer og en hæsblæsende historie. På mange måder føltes det da også lidt forhastet, men samtidig ville jeg jo ikke have været noget af det foruden.

På mange måder var det faktisk rart at læse manuscriptet, for de ting som man ikke helt fanger i filmen, bliver gjort tydelige i manuscriptet. Så jeg får hele den planlagte oplevelse - hvis man kan sige det sådan. Jeg forstår i hvert fald mere motivet bag hvorfor nogle af karakterne gjorde som de gjorde. Jeg havde lidt svært i starten med at finde ud af Newt, (hvorfor stikker han ikke bare af og finder sine skabninger!?! - sådan sad jeg i hvert fald og tænkte i biografen) men nu giver han fuldstændig mening for mig.

Indimellem dialogerne får vi lidt beskrivelse fra J.K. Rowling om hvordan hun ser scenerne - hvad der skal ske og hvilken stemning der skal understreges og det nød jeg især. Det gav noget ekstra til oplevelsen. Ihhh... jeg glæder mig til at jeg kan købte filmen på blueray!! Og så skal jeg bare se den igen og igen. Og når jeg bliver træt af det begynder den lange ventetid så til film nummer 2. Suk. Hvad tror i? Jul 2018?? Det er der jo evigheder til!!






SHARE:

2 kommentarer

  1. OK så, jeg giver mig. Jeg har ellers gået og sagt til mig selv - nej Rikke, du har ikke BRUG for flere JK Rowling bøger, men altså .. det HAR jeg jo :D

    SvarSlet
    Svar
    1. :0D Man må aldrig gå ned på Harry Potter bøger.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig