torsdag den 27. april 2017

Release





Release - i dag forandres alt

Forfatter: Patrick Ness
Standalone
Originalsprog: Engelsk, Release
Genre: Socialrealisme med et hint af fantasy
Målgruppe: YA
Udgiver: Gyldendal


Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret


Det er lørdag, det er sommer, og selvom han endnu ikke aner det, så vil denne dag fyldt med svigt, sex, kærlighed og knust hjerte forandre Adam Thorns liv. Og et andet sted i byen er en fortabt sjæl steget op fra søen ...



Noget af det jeg elsker mest ved Patrick Ness' bøger er hvordan han formår at blande realisme og fantasy i sine bøger. Ligesom med 'Vi andre bor her bare' har han i denne bog to historier der kører sideløbende med hinanden. Den 'rigtige' historie med Adam og så den historie der handler om en faun og en dronning og som står i kursiv gennem bogen. Denne gang følte jeg ikke helt at fantasy historien - på trods af faunen - fungerede helt så godt. Ofte synes jeg hans to historier tilfører lidt til hinanden - og derved opnår en højere og smukkere helhed - og det er helt sikkert også meningen her, men for mig virkede det ikke helt, desværre. Jeg tror det var fordi fantasy-delen var for forvirrende at komme ind i og jeg blev aldrig grebet af historien.

Til gengæld så er det virkelig kun Patrick Ness der kan få mig til at holde så meget af en socialrealisme bog. Ja, det er som bekendt ikke så meget min genre. Adam Thorn er en af de mest virkelighedstro personer jeg har mødt i socialrealisme bøger, han er utrolig relatable og en person man ville ønske var en del af sin vennekreds.

Vi følge Adam gennem en dag (dog med flash backs) og sikke en dag! Det er den dag Adam endelig finder sig selv, den dag han virkelig blomstre. Det er den dag han ikke længere hænger fast i ideer, idealer eller ønsker for fremtiden. Det er den dag han tager kontrol over hans liv. Det er den dag han finder hans rigtige familie.

Release er Patrick Ness' nye bog og den udkommer 4. maj, både i Danmark og internationalt. Patrick Ness er særligt kendt for hans bog 'Monster' som er blevet filmatiseret - og sikke en bog. Det er en af mine absolutte favorit bøger. Hvis man elsker John Green, så vil man holde endnu mere af Patrick Ness.



På de sidste to billeder er det forsiden på forhåndseksemplaret man kan se. Det endelige coverdesign er det på det øverste billede i indlægget.

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig