tirsdag den 25. april 2017

Vintage







Vintage
Sådan får du modehistorie, magi og mening i din garderobe

Forfatter: Pia Storm
Genre: Fagbog
Målgruppe: Kvinder
Udgiver: Gyldendal


Tak til Plusbog for anmeldereksemplaret

Vintage er bæredygtigt, det er økonomisk, det er originalt og det har personlighed. Men det kan være svært at komme i gang med – hvad skal man vælge, hvor kan man købe det henne, hvad hvis man er bange for at være for fin eller pyntet? Pia Storm guider dig til hvordan du kommer i gang, tips og tricks til vintageuniverset, baggrund og modehistorie og deler sin egen historie om, hvorfor hun aldrig mere går med bukser. Med VINTAGE får du mere mening, magi og modehistorie i din garderobe og forhåbentlig også lyst til at gøre lidt mere ud af hverdagen (og dig selv).


Pia Storm. Tak for den her bog. Der findes alt for få af den her slags bøger i Danmark. Alt for få. Alt for få der tør være sig selv. Ja, det er skræmmende, men sandt. Bogen her er super, super fed. Smuk og lækker og fyldt med gode råd omkring stil. Ikke mode, men stil.

Jeg kan selv nikke genkendende til det problem Pia Storm fortæller i bogen, nemlig at vi med alt for korte ben og lang overkrop har lidt svært ved at passe ind i bukseverdenen. Jeg går i bukser, men jeg ejer kun fire par og jeg ejer ikke et eneste par shorts. For når der er sommer så er det kjoletid. Aller helst vil jeg ønske jeg kunne gå i kjoler hverdag. Eller nederdel, men jeg har ikke altid helt modet. Men modet finder man i den her bog! Og det er fedt!

Bogen har desuden lært mig en ting. Jeg er ikke til vintage. Ja, jeg gør mig skyldig i at være en af dem der ikke helt kan det der med brugt tøj. På trods af alle de enorme fordele der er ved det. Jeg vil ikke ligefrem gå så langt som til at sige at jeg synes det er ulækkert, slet ikke, men jeg har det nok lidt på samme måde som jeg har det med brugte bøger - det er aldrig helt mine bøger. Det er aldrig helt mit tøj. Det er en andens. Ja, jeg kan godt gå og blive vældig medrevet af at kjolen eller bogen har haft et andet liv, men af erfaring ved jeg at jeg aldrig kommer til at læse den bog, ej heller gå med den kjole. Så heldigvis er der for mig reprotøjet. Reprotøj er tøj der er nyt og syet efter et bestemt årtid - hovedsagelig 40'erne og 50'erne. 60'erne. Og at købe reprotøj var faktisk noget jeg var begyndt at gøre kort (indenfor et år) før jeg læste 'Vintage', (jeg vidste bare ikke at det hed reprotøj) men i 'Vintage' er jeg bare blevet mere bekræftet i mine grunde til at gøre det, samt bekræftet i at det er helt ok. Ja, man kan nok godt gå at bilde sig selv ind at man klæder sig for fin. Men på det punkt har Pia Storm virkelig (også) nogle gode tanker. Selvom jeg aldrig har købt brugt kan jeg i dag godt se på min garderobe at jeg ofte har købt tøj, der ligner at det kommer fra 40'erne eller 50'erne. Der er bare noget over den stil jeg elsker. Så tag ikke overskriften 'Vintage' alt for bogstaveligt, da man virkelig kan få meget ud af bogen, selvom man ikke går i true Vintage.

Generelt synes jeg Pia Storm har mange gode overvejelser omkring tøj og vores egen krop. Hun kommer med gode råd til hvor og hvordan man skal starte sin vintage jagt. Hun giver et godt overblik over de forskellige årtier og fortæller os hvilke kropstyper der passer godt til hvilke årtier. Ikke for at putte os ned i kasser, men mere for at åbne for mulighederne, i hvad der ellers kan virke ret uoverskueligt. Hun lærer dig at kende forskel på hvilket tøj der er fra hvilket årti, og ikke mindst hvad forskellen er på genbrusbutikker, secoundhandbutik og vintagebutikkerne. Og så får hun en til at drømme sig tilbage til dengang der blev lavet tøj til rigtige kvinder og ikke som i dag masseproduceret til en standard størrelse, der kun passer et ideal.

Bogen er helt perfekt, den kan en masse og selvom den fungerer fint som opslagsbog så slugte jeg den altså fra start til slut. Ja, selv links på online shoppe steder kunne ikke se sig fri for at blive læst. Personligt ville jeg gerne have mere. Mere. Mere. Mere omkring hår, make-up. Men måske vi kan presse en ekstra bog omkring de ting ud af Pia en dag? Vi kan i hvert fald håbe. Imellem tiden kan du følge hende på hendes egen blog her www.stormsmagasin.dk det gør jeg selv.



 


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig