mandag den 11. december 2017

Boglig julegaveguide 2017

Hvis du står og mangler en julegave eller to, så har jeg her forsøgt at lave en guide over de mest aktuelle bøger der udkom her i efteråret - Ja, jeg skulle jo finde en måde at begrænse mig på.

Jeg viser dog selvfølgelig bind 1 i en serie, frem for at vise den bog der netop er udkommet, som i det her tilfælde enten er bind 2 eller 3. Jeg håber du kan bruge den - jeg synes i hvert fald alle disse bøger er helt fantastiske og jeg er sikker på at de vil bringe lykke under juletræet.




1. Min notesbog kan gives til dem der elsker at være kreative og som godt kan lide at holde styr på sine aftaler. Det er en god bog at give til dem der har alt i forvejen, for en årskalender skal man jo have en ny en af hvert år. Læs min anmeldelse af notesbogen her

2. To spændingsromaner. Dan Brown går man aldrig galt i byen med, der er spænding og underholdning til sidste side. Læs min anmeldelse her. Jeffrey Archers Clifton krønike er netop aktuel med tredje bind - det er en spændingsroman som samtidig er en historisk slægstroman og den er virkelig god. Læs min anmeldelse af den første bog i serien, Hvor der er vilje her

3. Fantastiske skabninger og hvor de findes er her nu endelig i en illustreret udgave og det er en must for enhver Harry Potter fan. Du kan læse min anmeldelse af den ikke-illustrerede udgave her 

4. Til ham eller hende der gerne vil læse de topaktuelle samtidshistorier er der Dødevaskeren af Sara Omar og det er samtidig den eneste på listen jeg endnu ikke har læst, jeg ved dog at jeg absolut må og skal læse den, for det er skræmmende men vigtigt at blive klogere på at vi stadig lever i en verden hvor kvindeundertrykkelse er lig med døden for nogen.

5. To bøger til dem der elsker at bruge tid i køkkenet til at lave lækre ting. La Glace er en smuk bog og den er fyldt med opskrifter på de lækreste kager. Læs min anmeldelse her. Gastromand extended er en nyrevideret udgave af de fem mandelige bloggere fra siden Gastromand. Jeg har anmeldt den oprindelige bog her

6. To store kærlighedshistorier for voksne. Papirprinsessen af Erin Watt er en kærlighedshistorie der forgår hos de rige, så der er masser af drama og intriger. Tænk Dynasty - bare bedre. Det gode ved at give den her bog i gave er at bind 2 OG bind 3 netop er udkommet og det er godt, for bind 1 og 2 har de værste clifhangers. Læs min anmeldelse af Papirprinsessen her. Lisa Kleypas er dronningen af historisk kærlighedsromaner. Vi taler om Mr. Darcy typer hvis han var lidt mere badboy agtig. Elskov om eftermiddagen er egentlig bind 5 i en serie, men de kan læses separat. Jeg har gennem tiden læst næsten alle Lisa Kleypas romaner på engelsk, men det var før jeg havde bloggen, så jeg har kun en boganmeldelse, og det er Wallflower julebogen som også er udkommet på dansk i år, og den kan du læse en anmeldelse af her

7. Mine absolutte favoritter indenfor YA fantasy. Caraval af Stephanie Garber er et stand romantisk eventyr, hvor hovedpersonen Scarlett er fanget i et magisk spil. Læs alt om den her. Et rige af torne og roser af Sarah J. Maas er en blanding af fairylore og skønheden og uddyret. Jeg var faktisk ikke helt oppe at ringe over den første bog (på trods af jeg ellers i forvejen er mega Sarah J. Maas fan), men det er jeg så til gengæld for den der netop er udkommet, bind 2. Den redder bind 1 på alle måder for mig og jeg synes den er helt fantastisk. Så ja, køb bind 1 og giv i gave for den er epic, men endnu bedre køb to'eren med også. Læs min anmeldelse af første bog her. Ravnedrengene af Maggie Stiefvater er simpelthen så fantastisk. Jeg kan virkelig ikke få hænderne ned. Jeg glæder mig SÅ meget til filmatiseringen kommer. Det er en serie om magi, kærlighed, venskaber og familie. Den er sjov, skør og helt vidunderlig. Læs alt om den her

8. Nordisk mytologi er Neil Gaimans måde af fortælle historien om den nordiske mytologi. Og ja, alle danskere bør jo kende til nordisk mytologi hvis du spørger mig og den her er super nem at gå til og godt skrevet. Jeg har selv læse den på engelsk (før den udkom på dansk), og ja anmeldelsen er ikke på bloggen endnu, men håber at få plads til den snart.

9. Her er tre bøger til unge og alle tre har de fantasy eller magiske elementer i sig. Hvidt støv er en serie af Line Kyed Knudsen - en trilogi og sidste bind er netop udkommet. Serien handler om zombier og minder mig ret så positivt om tv-serien The Walking Dead, den er i hvert fald vildt spændende og direkte nervepirrende. Hvem overlever? Læs min anmeldelse af bind 1 her. Serien Apollons prøvelser er en fantastisk serie fra Rick Riordan, manden der gav os Percy Jackson. Den forgår i vores verden men hvor de græske guder eksistere og ikke mindst også alle monstrene. Vi følger guden Apollon der er blevet gjort til menneske som straf. Læs min anmeldelse af bind 1 her. Sidst men ikke mindst Philip Pullmans nye bog - Forstillinger om støv, La Belle Sauvage. Bogen er en prequel til serien som nok er bedst kendt under navnet 'Det gyldne kompas' og handler om baby Lyra. Og den er virkelig god! Læs min anmeldelse af bogen her

10. Skildpadder hele vejen ned af John Green er et mustread indenfor YA realisme og er derfor min ultimative anbefalingen inden for realisme. Bogen handler om en pige der lider af ocd og tvangstanker og den beskriver det så godt. Læs min anmeldelse af bogen her

11. Bogen der bogstaveligt talt vil bringe lykke under juletræet. Den lille bog om lykke af Meik Wiking er et ret skarpt billede af hvad det er der gør os dansere til de lykkeligste folk i verden. Meik Wiking som er lykkeforsker tager også udgangspunkt i andre landes successer i bogen og den virker derfor som en glimrende inspiration til at få fokus på det, der måske i virkeligheden er vigtigst her i livet. Min anmeldelse af bogen kommer op på bloggen i morgen.

12. De sidste to bøger er også YA bøger, men de går lidt i en kategori for sig, for selvom de begge indeholder fantasy/sci-fi elementer så er de begge også rigtig meget realisme. Spektrum serien af Nanna Foss er helt vildt skøn. Den handler om nogle unge tidsrejsende, der skal finde sig selv og det gør de på tværs af tid. Tredje bind er lige udkommet, men de er ret lette at gå til og hurtigt læste. Læs min anmeldelse af første bog i serien her. Tusinde etager af Katharine McGee er en blanding mellem Gossip Girl og Sci-fi, der er masser af drama og intriger og så er bøgerne en fest at læse. Bind to er lige udkommet og du kan læse min anmeldelse af bind 1 her

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig